W pierwszej kolejności, najważniejszą rzeczą jest Conseil de l’Ordre des kinés. Brak zapisu blokuje nas na każdym późniejszym etapie. Dla tych którzy są już zapisani sprawa jest prosta bo wystarczy jedynie powiadomić telefonicznie Conseil Departamental o zmianie statusu po czym l’ordre wystawia pismo które nazywa się „Attestation d’exercise liberal. Następnie l’ordre będzie od nas wymagał nowego, podpisanego kontraktu oraz odpowiedzialności cywilnej (Responsabilité civile) a więc trzeba się zwrócić do ubezpieczalni.
Do odpowiedzialności cywilnej polecam „dokupić” Protection Juridique, w razie gdyby wydarzył się nam błąd w sztuce to mamy prawnika którego opłaca ubezpieczalnia. Zakładamy oczywiście, że nic takiego się nie stanie ale lepiej być w pełni ubezpieczonym, niż później zdziwionym. Jeśli ze zmianą statusu wiąże się jednocześnie zmiana departamentu trzeba również, nie wcześniej niż przed upływem poprzedniego kontraktu z pracodawcą a najlepiej tego samego dnia, złożyć pismo które nazywa się „le certificat de radiation du tableau”.
W piśmie tym trzeba powiadomić ich o dacie wygaśnięcia poprzedniego kontraktu, o nowym departamencie do którego zamierzmy się przenieść i ewentualnie jeśli już coś mamy konkretnego „na oku”, to miejsce i data nowego kontraktu. Warto to zrobić jak najwcześniej, gdyż nasze dossier wysyłane jest pocztą która we Francji bywa niestety bardzo kapryśna.
Agences régionales de santé (ARS). Jeśli już wiemy gdzie i od kiedy będziemy pracować i mamy podpisany nowy kontrakt, udajemy się do tej placówki która albo wydaje nam nowy numer ADELI w razie zmiany departamentu albo dokument potwierdzający chęć zmiany statusu na liberal. Tam w przeciwieństwie do l’Ordre idziemy bez wcześniejszego umawiania się na wizytę (sans prise de rendez-vous). Aby nie zostać odesłanym z pustymi rękami, zabieramy ze sobą obowiązkowo fotokopie:
– dyplomów i ich tłumaczeń przysięgłych
– autorisation d’exercice
– dowodu osobistego
– atestacje z l’ordre des kines
– contract d’assistannat czyli nową umowę
Caisse Primaire d’Assurance Maladie (CPAM). Aby wreszcie zarabiać pieniążki trzeba podpisać „convention” czyli coś w rodzaju naszego kontraktu z NFZ z tą różnicą że tutaj każdy kine go dostaje. Od tego momentu stajemy się kiné conventionné co dla pacjenta oznacza, że nie płaci ani centa za zabiegi jeśli oczywiście ma jakieś ubezpieczenie Mutuelle. Tam trzeba zadzwonić i umówić się na spotkanie. Dzwonimy do głównej siedziby CPAM w danym departamencie. Miła pani przez telefon każe na przynieść:
– wszystko co było nam potrzebne w ARS
-RIB professionnel czyli osobne konto niż to którym płacimy w Auchan, na które Secu bedzie nam przelewało ciężko zarobione Eurosy.
– Attestation de droits à l’assurance maladie, dokument który dostajemy podczas wyrabiania CARTE VITALE, potwierdzający że jesteśmy ubezpieczeni.
To by było wszystko co do CPAM, jeśli coś ominąłem na pewno miła pani o której wcześniej wspomniałem nam przypomnieć.
Od tej pory czekamy na naszą CPS (carte professionelle de sante) dzięki której możemy dokonywać télétransmision i otrzymywać wynagrodzenie na nasze konto profesjonalne.
Przed CPS dostaniemy około 1000 feuilles de Sosin. Dlaczego? Ponieważ czasami nie możemy wykonać teletransmisji przez naszą CPS i Carte Vitale pacjenta bo np, zapomniał, zgubił, pacjent jest hospitalizowany lub umarł więc żeby nie zawracać głowy pacjentowi lub rodzinie naszymi drobnymi sprawami, robimy teletransmisje używając feuilles de Sosin, które trzeba następnie wysłać poczta do CPAM do którego przynależy dany pacjent.
CARPIMKO – chodzi tutaj o to, że jak pracujemy w szpitalu to placówka płaci za naszą emeryturę. Kiedy jesteśmy liberal i działamy na własną rękę, to płacenie składki (cotisation) należy do nas. Zresztą tak samo mamy w Polsce. Należy więc wejść na http://www.carpimko.com/sv1/pdf/affiliation_declaration.pdf i wydrukować „declaration d’affiliation” i wypełnione, podpisane wysłać wraz z dyplomami i ich tłumaczeniami, attestiation d’exercice oraz numerem ADELI na wskazany na stronie adres. Następnie przyjdzie nam pismo wzywające nas do zapłaty. Aby nie pogubić się w papierach których będzie nie mało można im wysłać „demande de prélèvement automatique” i śpimy spokojnie.
URSAFF, czyli wszystkie składki na świadczenia socjalne w tym także leczenie. Bardzo ważna instytucja którą należy powiadamiać o wszystkich zmianach, adresu, miejsca pracy, działalności dodatkowej i nigdy przenigdy o tym nie zapomnieć inaczej trzeba się liczyć z reprymendą w postaci kar finansowych! Najlepiej jechać tam osobiście zabierając wszystkie dokumenty które wcześniej zostały wymienione. Na miejscu będzie ktoś kto pomoże nam wypełnić formularz.
AGAPS (Association de Gestion Agréée des Professions de Santé) – Instytucja nieobowiązkowa. Członkowstwo w niej kosztuje rocznie 320E ale pozwala nam na znaczne zredukowanie naszych podatków które proporcjonalnie z zarobkami dużo wzrosną. A więc dzwonimy, mówimy gdzie mają nam wysłać formularz, wypełniamy go i odsyłamy razem z czekiem.
To by było na tyle, wspomnę jedynie że istnieją kasy takie jak MGEN kasa funkcjonariuszy z która trzeba zawrzeć osobną konwencję. Są oni całkowicie niezależni od CPAM (Regime General) więc na programie w gabinecie będzie pokazane, że pacjent jest opłacony ale na koncie nie ma przelewu ponieważ MGEN nie zna naszych danych. W tym wypadku trzeba jedynie wysłać dokument z nr ADELI, dyplomy i numer RIB firmy.